Pe data de 17 ianuarie 2017, Departamentul de Justiție din Statele Unite ale Americii („DOJ” – Department of Justice) a anunțat[1] că producătorul britanic multinațional Rolls-Royce („Rolls-Royce”) a încheiat un Acord de amânare a începerii urmăririi penale („DPA” – Deferred Prosecution Agreement) la data de 20 decembrie 2016 în fața în fața Curții Districtului de Sud al Statului Ohio, din Statele Unite ale Americii, pentru conspirația de a fi încălcat Legea privind practicile de corupție în străinătate („FCPA” – Foreign Corrupt Practices Act) prin aplicarea unei scheme menite să faciliteze darea de mită oficialilor guvernamentali din mai multe țări în schimbul obținerii unor contracte cu respectivele țări. Rolls-Royce a încheiat, de asemenea, un DPA cu Oficiul pentru Fraude Grave din Marea Britanie („SFO” – Serious Fraud Office), aprobat la 16 ianuarie 2017, în baza căruia a fost de acord să plătească 497 milioane GBP (aprox. 605 milioane USD) plus dobânzi și cheltuieli și un acord de clemență cu Ministerul Public Federal din Brazilia („MPF”) în baza căruia a fost de acord să plătească aproximativ 25,6 milioane USD. Acesta este unul dintre multiplele cazuri recente privind încălcarea FCPA în care DOJ a acționat împreună cu alte autorități străine anti-corupție (SFO și MPF) pentru a adopta o decizie multinațională.
Background
Potrivit DOJ, între 2000 și 2013, Rolls-Royce a conspirat să plătească peste 35 milioane USD cu titlu de mită oferită prin terți către oficiali străini în schimbul atribuirii de contracte cu diverse state. Mai exact, Rolls-Royce a recunoscut faptul că a conspirat împreună cu filiala sa deținută în mod indirect, Rolls-Royce Energy Sistems Inc. („RRESI”), pentru a oferi mită oficialilor din Angola, Azerbaidjan, Brazilia, Irak, Kazahstan și Thailanda. În fiecare țară, Rolls-Royce a angajat un intermediar ce folosea o parte din „comisionul” său pentru a oferi mită oficialilor guvernamentali:
în Thailanda, Rolls-Royce a oferit 11 milioane USD mită oficialilor din cadrul unor societăți de petrol și gaze deținute și controlate de stat în schimbul unor contracte de echipamente și produse și servicii post-vânzare;
în Brazilia, RRESI a plătit comision unui intermediar pentru a oferi 8,3 milioane USD mită unor oficiali din cadrul Petróleo Brasileiro S.A. – Petrobras în schimbul unor contracte de echipamente și „contracte de prestări servicii pe termen lung”;
în Kazahstan, între 2009 și 2012, Rolls-Royce a plătit 5,4 milioane USD cu titlu de comisioane mai multor consultanți, cunoscând că cel puțin o parte din aceste sume de bani vor fi date drept mită unor oficiali cu influență în cadrul unei asocieri formate din companii kazahe și chineze deținute de stat; în 2012, RRESI a apelat la un distribuitor local despre care se știa că este deținut de către un oficial kazah cu funcție înaltă și cu putere de decizie în legătură cu operațiunile Rolls-Royce din Kazahstan; în acest timp, Rolls-Royce a primit din partea asocierii formate din companii kazahe și chineze deținute de stat mai multe contracte;
în Azerbaidjan, între 2000 și 2009, Rolls-Royce a plătit diverse comisioane unor intermediari pentru a mitui diverși funcționari în schimbul unor informații confidențiale și asistență privind atribuirea contractelor pentru furnizarea de turbine în legătură cu diferite proiecte;
în Irak, între 2006 și 2009, Rolls-Royce a furnizat turbine către South Oil Company deținută de statul Irak („SOC”); după nemulțumirile SOC privind turbinele livrate și după amenințările SOC de a înceta relațiile cu compania britanică, Rolls-Royce a dat mită unor oficiali irakieni pentru a avea afaceri viitoare în Irak;
în Angola, între 2008 și 2012, Rolls-Royce a folosit un intermediar pentru a putea mitui cu 2,4 milioane USD diverși oficialii din cadrul societății de petrol Sonangol EP deținută de stat în schimbul obținerii de informații confidențiale și contracte cu statul Angola.
Pentru aceste fapte recunoscute, Rolls-Royce a încheiat Acorduri de amânare a începerii urmării penale cu DOJ și SFO, precum și un acord de clemență cu MPF, în baza cărora a fost de acord să plătească suma totală de aproximativ 800 milioane USD cu titlu de sancțiuni. Compania a fost de acord să plătească o sancțiune penală de aproximativ 170 milioane USD către DOJ, 25,6 milioane USD către autoritățile din Brazilia și 497 milioane GBP (circa 605 milioane USD) cu titlu de restituiri și sancțiuni către Marea Britanie în baza unui DPA ce include fapte suplimentare din Indonezia, China, Malaiezia, Nigeria, Rusia și India.
Potrivit comunicatului de presă al DOJ, Compania a dezvăluit faptele penale către DOJ doar atunci când presa a început să facă afirmații despre plățile corupte și după ce SFO a inițiat o anchetă. Cu toate acestea, Rolls-Royce a primit o reducere de 25% din limitele amenzii prevăzute de Ghidul Statelor Unite ale Americii de stabilire a pedepselor pentru cooperare deplină în cadrul unor astfel de anchete. De asemenea, DOJ a recunoscut eforturile semnificative de remediere ale Rolls Royce ce au inclus concedierea angajaților implicați, încetarea relațiilor profesionale suspecte și implementarea unor controale interne îmbunătățite și a politicilor de conformitate.
Cooperare internațională
Decizia în cazul Rolls-Royce este una dintre multiplele decizii pentru încălcarea FCPA ce reflectă cooperarea sporită între autoritățile de reglementare din Statele Unite ale Americii și diferite autorități de reglementare străine. În special, decizia este a treia începând din septembrie 2016 ce reflectă cooperarea DOJ cu MPF referitoare la anchetele anticorupție[1]. Hotărârea reflectă, de asemenea, continuarea strânsei cooperări cu SFO, ce urmează a fi consolidată ulterior de decizia recentă a DOJ de a detașa temporar un avocat al DOJ la SFO și la Autoritatea de Conduită Financiară din Marea Britanie.
Calculul cuantumului sancțiunii
DOJ a calculat amenda pentru Rolls-Royce la valoarea de 195 milioane USD, iar suma aproximativă de 170 milioane USD ce urmează să fie plătită către DOJ reflectă o reducere în cuantum de 25,6 milioane USD acordată de DOJ ca urmare a încheierii de către Rolls Royce a acordului de clemență în cu autoritatea corespondentă din Brazilia. Mai mult, Rolls Royce a primit și o reducere de 25% din limitele amenzii prevăzute de Ghidul pentru stabilirea Sancțiunilor pentru cooperarea cu DOJ și pentru eforturile sale de remediere ale problemelor descoperite în cadrul investigațiilor. Totuși, DOJ nu a acordat o reducere a sancțiunii aplicabilă ipotezei în care Rolls Royce ar fi dezvăluit voluntar faptele de corupție. Dezvăluirea inițială a faptei penale în acest caz se pare că a avut loc în anul 2013 și a provenit de la un fost angajat al Rolls Royce, Dick Taylor, și a constat dintr-o serie de comentarii online potrivit cărora Rolls-Royce a oferit mită fiului fostului președinte al Indoneziei, Tommy Suharto, în valoare de 20 milioane USD și o mașină Rolls-Royce.
[1] https://www.justice.gov/opa/pr/rolls-royce-plc-agrees-pay-170-million-criminal-penalty-resolve-foreign-corrupt-practices-act (consultat 13.03.2017)
[2] A se vedea cazul recent investigat de DOJ și MPF privind două companii petroliere braziliene Odebrecht S.A. și Braskem S.A. care au fost de acord cu plata a cel puțin 3,5 miliarde USD reprezentând despăgubiri pentru diverse fapte de corupție. Pentru detalii, a se vedea comunicatul DOJ disponibil la https://www.justice.gov/opa/pr/odebrecht-and-braskem-plead-guilty-and-agree-pay-least-35-billion-global-penalties-resolve (consultat 13.03.2017).