80 milioane EUR este cea mai mare amendă stabilită de o autoritate de concurență pentru gun-jumping, respectiv pentru implementarea unei fuziuni/achiziții înainte de autorizarea acesteia de către autoritatea de concurență și prima de acest fel impusă de Autoritatea de Concurență Franceză.
Esențial:
Pe 8 noiembrie 2016, grupul francez Altice, important operator de telecomunicații, a fost amendat de către Autoritatea de Concurență Franceză (FCA) cu 80 de milioane de euro, pentru coordonarea afacerii companiei SFR în perioada cuprinsă între, pe de o parte, momentul acceptării ofertei de preluare a SFR de către aceasta din urmă și, pe de altă parte, momentul emiterii deciziei FCA privind compatibilitatea respectivei fuziuni cu mediul concurențial.
Aceasta este cea mai mare amendă stabilită de o autoritate de concurență pentru gun-jumping, respectiv pentru implementarea unei fuziuni/achiziții înainte de autorizarea acesteia de către autoritatea de concurență și prima de acest fel impusă de FCA.
Altice nu a fost sancționată de FCA pentru lipsa notificării fuziunii cu SFR, ci pentru imixtiunea Altice în politicile comerciale și de management ale SFR în perioada cuprinsă între aprilie și octombrie 2014, când respectiva fuziune încă nu primise avizul FCA.
Amenda de 80 milioane de euro este rezultatul unui acord între FCA, Altice și SFR. Potrivit unui comunicat de presă[1], FCA sugerează că amenda ar fi putut fi și mai mare dacă Altice ar fi contestat-o, precizând că societatea a acționat cu bună-credință în timpul investigației și că a ales să soluționeze diferendul, în scopul de a-și limita expunerea financiară, având în vedere nivelul sancțiunilor impuse pentru acest tip de încălcare.
Contextul normativ:
Restricțiile activităților de tip gun-jumping derivă din două părți distincte ale legislației europene.
Pe de o parte, gun-jumping-ul este interzis de art. 7 alin. (1) din Regulamentul 139/2004 privind controlul concentrărilor economice între întreprinderi[2], care împiedică implementarea unei tranzacții anterior obținerii aprobării din partea Comisiei.
Pe de altă parte, dacă părțile unei tranzacții sunt și concurenți, gun-jumping-ul ar putea intra sub sfera art. 101 alin. (1) TFUE, ce acoperă înțelegerile anticoncurențiale și practicile concertate.
Considerațiile FCA:
Potrivit Comunicatului de presă al FCA, Altice a interferat în politicile comerciale și de management ale SFR și, în acela timp, un volum impresionant de informații strategice au fost schimbate între părți, înainte de obținerea aprobării din partea FCA. Astfel, Altice:
- a fost implicată în definirea și stabilirea politicilor de prețuri și de promovare ale SFR;
- a aprobat, în prealabil, participarea SFR la o licitație publică;
- a emis un acord pentru re-negocierea unor aspecte ale contractului de partajare rețea încheiat între SFR și Bouygues Telecom.
Totodată, FCA a avut în vedere și faptul că Altice și SFR au avut un comportament coordonat în legătură cu achiziția companiei OTL – furnizor de servicii de telefonie mobile ce opera sub numele „Virgin Mobile”. Achiziția OTL a fost inițial avută în vedere de către SFR, numai că, în cele din urmă, în săptămânile care au urmat acceptării ofertei de cumpărare a SFR, cea din Altice a finalizat achiziția OTL – aceasta după ce top-managementul Altice a fost informat cu privire la oferta inițială a SFR privind preluarea OTL.
Implicații:
Decizia FCA prezintă interes și pentru societățile române, întrucât, conform Legii concurenței nr. 21/1996, republicată, Consiliul Concurenței poate sancționa cu amendă cuprinsă între 0,5% și 10% din cifra de afaceri totală realizată în anul financiar anterior sancționării [art. 55 alin. (1) lit. b)] nenotificarea unei concentrări economice, înainte (sic!) de punerea în aplicare a acesteia în condițiile regăsite la art. 13 alin. (1) și (2) din aceeași lege.